Eerste Hulp bij Orthodontie

EHBO

Natuurlijk doen wij er alles aan om jou een deugdelijke beugel te geven en ga jij daar voorzichtig mee om. Toch kan er iets los of kapot gaan aan je beugel. In de vakanties is er een waarneemrooster voor ernstige spoedklachten. Met ernstige pijnklachten wordt bedoeld: de klachten die veel pijn veroorzaken en niet zelf te verhelpen zijn. Probeer altijd eerst zelf je klacht op te lossen, voordat je met ons contact opneemt. Er zijn verschillende klachten te onderscheiden:

Losse bracket (slotje)

Heb je een slotje los? Probeer zelf het draadje af te knippen met een nagelschaartje of kniptangetje, zodat je geen last hebt van het slotje en eventueel een prikkend draadje. Bel ons of stuur een e-mail naar info@orthodontiehoofddorp.nl  of bel na de vakantie naar de praktijk om een afspraak te maken om het slotje zo snel mogelijk er weer bij te plakken.

Prikkend draadje:

Heb je last van een prikkend draadje in je wang? Probeer deze achter het laatste slotje zo kort mogelijk afknippen, of laat een van je ouders dit doen. Dit kan gedaan worden met een nagelschaartje/knippertje of een kniptangetje. Lukt dit niet? Doe er dan een bolletje wax op. Als je geen wax meer hebt, kun je hier ook suikervrije kauwgom op plakken.

Kapotte activator/plaatje:

Is je activator of je plaatje kapot? Als het geen pijn doet, kan je deze blijven dragen. Doet het wel pijn, laat de beugel dan uit. Stuur wel even een e-mail naar info@orthodontiehoofddorp.nl of bel zo snel mogelijk (na het weekend of na je vakantie) voor een afspraak.

Losse spalk:

Is het spalkje achter je tanden los? Bel ons dan of stuur een mail naar info@orthodontiehoofddorp.nl om een afspraak te maken om het te laten herstellen. Zijn wij voor meerdere dagen gesloten, dan kan je ook naar je tandarts gaan om het spalkje vast te laten zetten.